Home PageOnze boerenVeeteelt‘t Schop

‘t Schop

Het Schop in Hilvarenbeek is een biologische boerderij met (vlees)koeien en schapen, en is tegelijkertijd zóveel meer dan dat. “Er is hier veel activiteit, en het heeft altijd met eten te maken”, vertelt eigenaar Jan van den Broek. De basis van de boerderij zijn de dieren, maar in de loop van de jaren kwam er allerlei andere bedrijvigheid bij. Zoals de boerderijwinkel, vol met gezonde producten, waaronder varkensvlees van de Voortse hoeve in Hilvarenbeek. Nog later kwam er een groepskeuken en (vergader)ruimtes. Groepen mensen zijn welkom, om te vergaderen, iets te vieren, en dat af te sluiten met zelf koken en eten. Sinds vorig jaar heeft Het Schop ook een bescheiden moestuin, deels gerund door vrijwilligers.

Jan van den Broek is trots op zijn bedrijf. Niet met grote woorden, die passen hem niet. Toch is zijn bezieling over eerlijk, biologisch eten en zijn boerderij duidelijk merkbaar. Bijvoorbeeld in hoe hij tevreden naar zijn koeien staat te kijken. “De kleuterklas” noemt hij de stal waar de jongste koeien staan. De prachtige koeien staan vooral te eten, maar zijn ook beweeglijk, levendig. “Je ziet dat ze goed in hun vel zitten”, zegt Jan. Zijn koeien zijn nooit ziek. “Omdat ze zoveel buiten in de natuur lopen, hebben ze een hoge weerstand.” Kunstmest gebruikt hij niet; hij gaat uit van een natuurlijke kringloop. “Een optimaal systeem.”

Hij is idealistisch, maar wil dat niet teveel op de voorgrond zetten. “Ik ben bezig met een bedrijf draaiende houden. Maar ik wil ook iets doen wat zin heeft. Voedsel is de basis van je bestaan.” En dat moet dus op een goede manier geproduceerd worden, zonder rotzooi, vindt hij. “Wij willen mensen recht in de ogen kunnen kijken.” Dat hij leverancier is van Goei Eete, komt door een verzoek van de klanten van Goei Eete. “Verschillende mensen vroegen om biologisch vlees.”

Hij houdt ervan als consumenten kritisch zijn op hun eten, en op de productiewijze van boeren. Goei Eete vindt hij dan ook een goed initiatief. Vanwege de band die tussen klanten en boeren ontstaat, de transparantie die dat met zich meebrengt, en het lokale aspect. Maar de klanten mogen best nóg kritischer, als het aan hem ligt. “Ambachtelijk, natuurlijk, eerlijk: het zijn woorden die iedereen tegenwoordig gebruikt. Maar wat betekent dat precies?” Hij wil benadrukken dat de term ‘biologisch’ daarentegen wél inhoud heeft. “Het EKO-keurmerk mag je alleen voeren als je aan bepaalde voorwaarden voldoet, die streng gecontroleerd worden. Het is het een gecertificeerde systeem. Het geeft consumenten zekerheid over de productiewijze van hun eten: een manier waarbij duurzaamheid het uitgangspunt is.”

http://www.hetschop.nl/